Jdi na obsah Jdi na menu
 


USS Hornet CV-8

17. 12. 2007

 V letech 1934-35 bylo rozhodnuto postavit dvojici středně velkých nosičů o výtlaku 20 000 tun aby se námořnictvo USA vešlo do limitů Washingtonské smlouvy platných do roku 1936. Jednalo se o letadlové lodě USS Yorktown a USS Enterprise. Na konci třicátých let se američtí loďaři rozhodli postavit třetí, mírně modifikovanou jednotku této třídy - Hornet. Stavba lodi byla zahájena 25. září 1939, loď byla spuštěna na vodu v loděnicích Newport News, Virginia dne 14. prosince 1940. Její cena činila 32 milionů dolarů. V říjnu 1941 byla předána námořnictvu a strávila následující měsíce zkušební plavbou v Atlantiku. Posádku tvořilo 2 200 mužů.

Obrazek
 Jednalo se o rychlou loď, poměrně slušně pancéřovanou a se značnou kapacitou leteckých hangárů. Výzbroj byla poněkud slabší a musela být v průběhu války posílena. Kanónovou výzbroj tvořilo 8 x 127mm dvojúčelových děl, použitelných k palbě na námořní i vzdušné cíle, dále 16 x 28mm protiletadlových kanónů a 24 x 20mm lehčích protileteckých kanónů. Leteckou skupinu tvořilo 88 letounů. Letouny vyvážely z podpalubí 3 výtahy a za nepříznivých podmínek jim ve vzletu pomáhaly 2 parní katapulty. Pancéřování tvořil boční pás o síle 63,5 mm - 102 mm, 25 mm protitorpédová přepážka uvnitř lodi, 152 mm pancíř chránil velitelskou věž, 25 mm pancíř se nacházel okolo kormidelního prostoru a 76 mm silný pancíř paluby, na kterém byly položeny trámy s odolného dřeva. Pohon zajišťovalo 9 kotlů Babcock & Wilcox Express a turbíny, které přenášely na 4 šrouby výkon 120 000 koní. Rychlost udělovaly na hranici 33 uzlů. Akční rádius činil 12 500 nám. mil při rychlosti 15 uzlů.

Obrazek
 V březnu 1942 byla převelena do Pacifiku, aby převezla 16 Doolittleových bombardérů B-25 k náletu na Japonskou pevninu. Na této akci ji doprovázela letadlová loď USS Enterprise. Tyto lodě vyplouvaly do akce společně. Test schopnosti startu B-25 proběhl 2. února 1942 překvapivě bez problémů a celé misi byla dána zelená. Po spatření japonských hlídkových člunů byly bombardéry nuceny odstartovat ve větší vzdálenosti, než bylo plánováno. Navzdory tomu byl nálet úspěšný. Letouny dosáhly Tokia a Osaky. Tam odhodily svůj náklad a pokračovaly do Číny. Nálet nezpůsobil velké materiální škody, ale zapůsobil silně na morálku Japonců a především Američanů.

Obrazek      Po náletu byla Hornet poslána do jižního Pacifiku, aby posílila jednotky v bitvě v Korálovém moři, ta však byla mezi tím rozhodnuta. Hornet byla povolána zpět, aby se mohla společně s Enterprise zúčastnit bitvy u ostrova Midway ve dnech 4.-6. června. Z Pearl Harboru vypluly 30. dubna 1942 a 4. června dosáhly polohy severovýchodně od Midway. Krátce nato se k nim připojil i spěšně opravený Yorktown. Během této bitvy, která předznamenala zlom ve válce, se letouny Hornetu podílely na potopení chlouby japonského námořnictva. Potopily také křižník Mikuma, jenž se pokoušel společně se svojí sesterskou lodí Mogami ostřelovat letiště na Midway.
 Dne 17. srpna 1942 se Hornet objevila u Guadalcanalu, aby podpořila vyloděné jednotky, které obsadily Japonci rozestavěné letiště. Během probíhajících bojů byla Hornet jedinou nepoškozenou letadlovou lodí, která mohla být nasazena.
 Dne 24. října 1942 vyrazila USS Hornet společně s Enterprise proti japonským silám v oblasti Santa Cruz. Jejich protivníky byly lodě Shokaku a Zuikaku. Letadlová loď Shokaku byla 26. října poškozena letouny Hornetu, stejně jako křižník Chikuma. USS Enterprise byla skryta dešťovou přeháňkou a veškeré letecké útoky tak směřovaly na Hornet.

Obrazek  Loď byla zasažena sedmi pumami, dvěma torpédy a dopadly na ni dva poničené bombardéry. Těžce poškozenou loď vzal do vleku těžký křižník Northampton. Krátce nato se japonské letouny objevily znovu. Nehybnou loď zasáhla další torpéda a loď byla opuštěna. Nicméně stále silně nakloněná zůstávala na hladině. Japonský svaz se pokusil získat Hornet a dovléci ji na svoji základnu. Americké torpédoborce však dostaly rozkaz Hornet potopit. Devět torpéd a téměř 400 granátů 5ti palcových děl loď zasáhlo a ta se ocitla v plamenech. Krátce po tom, co torpédoborce vrak opustily, objevily se u Hornetu japonské křižníky, které však již loď zachránit a odvléci nedokázaly. Několik japonských torpéd ukončilo kariéru Hornetu. Ta se v 1:40 ráno dne 27. října 1942 potopila.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář